Podrážky pohorek

Zrádné podrážky pohorek

"Tundra prověří vybavení i charakter".

Na fotkách jsou dvoje různé pohorky během jednoho dvoutýdenního treku v NP Sarek, celkem nás bylo 11, tj. rozpadly se boty 18% účastníků zájezdu, vždy celý pár. Salewa (horní foto) se "jen" rozlepily (v těch šlo nouzově dojít a bylo reálné slepit vteřiňákem), Asolo se bez jakéhokoli varování předem zcela vydrolila prostřední vrstva podrážky na obou botách, nebylo tedy moc co slepovat, je to pórovitá pěna. Náhradní pohorky jsem klientce objednávala doručit cargo službou autobusem ze 120 km vzdáleného nejbližšího obchodu a pak vrtulníkem spolu s našimi potravinami na druhý týden treku, zaplatila je přechodně CK Adventura, naštěstí padly přesně. Super přístup v obchodě i u vrtulníkové společnosti, ale s těmi se už známe docela dlouho :-). Jako nejlepší materiál na opravu se osvědčila telefonní dvoulinka nalezená v suťovišti u bývalé meteostanice a náhradní tkaničky. Stříbrná páska (TESA) v bažině a suti nemá šanci. Další dvoje oblepené boty jsme viděli u chatařů. Podle firmy Restday, která dělá nové podrážky, degradace a zpuchření gumy v podrážce více hrozí botám, které dlouhodobě leží ve skříni, než pravidelně nošeným.

Výsledky rychlého průzkumu: průměrná doba, kdy k tomuto dojde u ne příliš intenzivně nošených pohorek je 7 let (interval 5 - 8). Přichází to zcela bez varování, příčinou je hydrolýza polyuretanu, u kterého to není vada ale bohužel očekávaná vlastnost. Nouzovou opravu řeší TESA, na delší trek jsou asi jedinou prevencí boty mladší 5 let. Lepidlo spíš nepomůže, vydrolený materiál lepit nelze, případně asi nejlépe Chemopren. Existují snad i podrážky s materiálem EVA mající zas jiné mouchy. Problém se bohužel nevyhýbá žádné značce i když nejvícekrát asi padlo Asolo a AKU.

I na takovou situaci je dobré myslet při výběru pojištění záchranné akce a při rozhodování jestli pro záchranu stačí nouzové tlačítko na zařízení typu SPOT nebo raději připlatit za skutečný satelitní telefon.

V červené krabici pilot nese nové pohorky.