Lyžařské přechody laponsko

Laponskem na běžkách 2024


AKTUÁLNĚ PLNO. PŘIJÍMÁM PŘIHLÁŠKY NA ZIMU 2025 A LETNÍ TREKY.

Na Velikonoce se vydáme na přechod na norsko-švédském pomezí NP Junkerdal, oblasti Arjeplogsfjällen, NP Padjelanta, NP Sarek a NP Stora Sjöfallet.

Termín 28.3. - 10.4.2024. Délka trasy je 190 km s možností zkrácení. Spát budeme na chatách se záložními stany.

Cena a jak to funguje najdete v odstavci FAQ níže.

Program:

Poznámka: Zvažujeme přidat rezervní den, odlet tam může být tedy buď ve čtvrtek nebo na Velký pátek. Návrat 10.4 je daný tím, že ten den je přímý spoj ze Stockholmu.

Některé místní názvy můžete na mapách najít v jiných verzích. V textech používám švédský a norský přepis sámských jazyků.


FOTOGALERIE 2023 FOTOGALERIE 2022 (Trasy jsou popsané níže, někdy se tam zase vrátíme).

Laponská brána

FAQ


Náklady

Akce není zájezdem, nemůžete si tedy koupit balíček. Stát vás to bude pouze skutečné náklady. Cena se vždy skládá z nákladů na dopravu a ubytování každého účastníka + nákladů na účast, tj. rozpočtená cena dopravy lyží, dopravy a ubytování průvodce a jeho práce (denní sazba a příprava akce). Odhad letenky 10 000 Kč, místní doprava ekv. 3000 Kč, chaty 500 SEK/NOK/noc (podobně noclehy v civilizaci po příletu a před odletem), pojištění si sjedná každý sám (poradím).

Na průvodcovskou službu vám vystavím fakturu, vše ostatní platíte přímo dodavateli. Ode mě na konci uvidíte vyúčtování. V roce 2023 (14 dní pobytu, z toho 12 dní lyžařských) jsme se dostali na 27 000 na osobu "se vším" (letenky, doprava po Norsku a Švédsku, 12 noclehů, průvodce, doprava lyží). Cena byla nižší díky levnějším chatám (švédské chaty jsou většinou dražší než Finsko i Norsko), v roce 2024 počítejte odhadem o 5000 více. Náklady na účast byly v roce 2023 zhruba 9000, oproti cestovní kanceláři ušetříte asi 10 000.

Nákup letenek

Letenky kupujeme vždy společně prostřednictvím online schůzky. Domluvíme se o spoji a poté na sdílené obrazovce přesně vidíte kam kliknout a letenky si zakoupíte vlastní kartou, mně tedy žádné peníze neposíláte. Pokud to někdo dělá poprvé, poradíme, pomůžeme.

Volba oblasti

Pokud si to účastníci výslovně nepřejí, snažím se spíše vyhýbat nejpopulárnějšímu a čím dál více přelidněnému úseku Kungsleden mezi Abiskem, Kebnekaise a Nikkaluoktou ačkoli je dopravně nejsnáze přístupný, perfektně značený (i v zimě) a technicky jednoduchý, nehrozí zde ani boření. Vrchol zimní sezóny, kdy je velká šance hezkého počasí, je začátek dubna a samozřejmě Velikonoce. V tuto dobu jsou chaty na hraně kapacity, využívají je i stanaři, takže se uvnitř na dosti omezeném prostoru běžně pohybuje více lidí, než kolik je samotná kapacita chaty, přičemž všichni suší a vaří, chrápou, šlapou si po věcech. Vlastník chat, švédský turistický klub, se situaci snaží regulovat cenou, chaty v tomto úseku jsou dražší. Kdekoli jinde jsou i v tuto dobu chaty víceméně prázdné a lze si užít putování krajinou téměř bez lidí, saunu a chatu "jen pro nás". Druhý důvod je smysl přítomnosti průvodce. Úsek z Abisko do Nikkaluokty nevyžaduje téměř žádné speciální know how, s vhodným vybavením to zvládne většina lidí samostatně, pohybuje se zde i v zimě poměrně hodně cizinců. Dostupnost Abiska a Nikkaluokty je z Kiruny dvěma spoji denně, doba jízdy hodina, náklady celkem zhruba 200 SEK. Pro srovnání do Kvikkjokku/Ritsemu se z Kiruny jede průměrně 10 hodin se dvěma přestupy a spojení není ani každý den, cena cca 800 SEK za jeden směr. Doprava do Kilpisjärvi a na další výchozí místa, je ještě složitější, po mnoha silnicích, zejména přes hranice, není veřejná doprava vůbec a jedinou variantou je taxík. Důvod třetí jsou účastníci sami, mnozí se se mnou (nejen) do zimního Laponska vydávají opakovaně a chtějí se podívat na nová místa, kde ještě nebyli a kam by se sami nevydali. Kdybyste chtěli jet právě na Kungsleden z Abiska, tak to samozřejmě není problém, výpravu vám ráda zorganizuji, ale ozvěte se včas, abychom zarezervovali chaty, nejkritičtější bývají chaty Kebnekaise, Singi a Abiskojaure. Občas tudy přesto jdeme část trasy, oba konce jsou bránou do hor i pro pokračování Norskem. Pokud někdo chce na těchto chatách spát v létě, pak doporučuji rezervovat i rok předem, storno podmínky jsou příznivé. V první polovině března je mnohem volněji, ale i drsnější podmínky. Specifické je paralelní údolí Vistas, na podzim podle mého názoru v této oblasti nejhezčí, skalní stěny jsou příkřejší, scenerie vysokohorštější, ale v zimě zde podmínky nebývají optimální - leží ve srážkovém stínu a často tu bývá nedostatek sněhu. Čouhají šutry, krátké úseky jsme museli přenášet, lyže skončily s mnoha záseky a občas zde bývá odtátá řeka (riziko proboření).

Náročnost

Ačkoli se nejedná o žádný extrémní, natož vrcholový sportovní výkon, přesto je účast třeba dobře zvážit. V minulých letech se několikrát stalo, že byl někdo zaskočen, ale vždy to byl účastník, který se na akci dostal "nedopatřením", tedy nepřihlásil se sám(a), ale byl přihlášen(a) partnerem, manželem(kou), ukecán partou. Současně to byl pokaždé někdo, kdo na běžky ani v ČR téměř vůbec nechodí, ve věkové kategorii 50+ (spíše 65+), nezúčastnil se ani žádného infosetkání před odletem a až na místě zjistil(a) o co vlastně ve skutečnosti jde. Putování se saněmi je pochodem, nikoli během na lyžích. Akci by měl naprosto bez problému zvládnout kdokoli, kdo na lyžích za den dojde z Pece na Sněžku a zpět avšak za jakéhokoli počasí. Rychlost až tak důležitá není, taková převýšení jako v Krkonoších na většině tras také nejsou, průměrná denní vzdálenost je zhruba 20 km. Podstatné je nepodcenit vybavení a zachovat chladnou hlavu i v případě zhoršení počasí, kdy chata nemusí být úplně blízko jako v našich horách. 

Vybavení

Seznam najdete zde, dotazy ráda zodpovím, poradím s nákupem. Saně, ať už vlastní nebo půjčené jsou podmínkou účasti. Je to pro váš komfort a bezpečnost. Jízda s těžkým batohem na zádech je značně nepohodlná a především nebezpečná (při pádu riziko velmi vážného úrazu). Do Švédska a Norska jsou podmínkou i backcountry lyže (nejlépe s kovou hranou) včetně skialpových pásů. Lyže i saně rezervujete co nejdříve, ideálně hned jak se rozhodnete. Finsko lze zvládnout i na turistických běžkách, nikoli však odlehčených snadno zlomitelných běžek určených do strojové stopy. Zlomená lyže v polární pustině je fatální problém. Účast na sněžnicích kvůli tempu není možná, na skialpech po osobní domluvě.

Osobní přístup

S každým účastníkem, kterého neznám, před přihlášením chci probrat co očekává, kde byl, jaká má přání, vybavení. Toto je velmi důležité pro hladký průběh i spokojenost všech. Pokud se přihlásíte včas, lze ovlivnit náročnost, termín i oblast. Účastníky se snažím co nejvíce informovat, aby nebyli "účastníky zájezdu", ale plnohodnotnými členy expedice. Předem dostanete mapy a odkazy na aplikace do telefonu (mapové, pro nákup jízdenek). Žádný dotaz není hloupý a zbytečný.

Bylo by možné připravit co nejméně náročnou akci?

Ano. Ozývají se mi rodiny s dětmi, senioři nebo ti, kdo by chtěli jet poprvé a nejsou si jistí co si troufnou. Mnoho se vyjasní osobním pohovorem, ozvěte se, zjistíme představy a podle toho budeme plánovat. Doporučuji finské Pallastunturi, což je krátký (asi 60 km) přechod po srubech, značeno a valná část cesty bývá rolbovaná (nelze garantovat), krajinný ráz více připomíná Šumavu. Sruby mají malou kapacitu, je nutné rezervovat s velkým časovým předstihem. Storno podmínky ve Finsku jsou podstatně striknější než švédské. V této oblasti se hůře shání ubytování na začátku a konci pobytu, jsou to běžkařská střediska na tratích, která v hlavní sezóně nechtějí ubytovávat na méně než týden, lety často vychází s nutností noclehu v Helsinkách na letišti. 

Můžeme se přihlásit jako uzavřená skupina?

Ano. Pokud vás bude menší počet, než je obvyklý, pak samozřejmě rostou náklady, ale budete mít garantováno, že s vámi nepojede nikdo cizí.

Lze připravit akci bez průvodce?

Ano, jako tvorba itineráře na zakázku.

Lze si to vyzkoušet v ČR?

Ano, samostatně i se mnou. Ideální je půjčit si backcountry lyže na víkend a vyrazit na hřebeny Krkonoš. Váš plán můžeme probrat, můžeme vyrazit i společně.

Náročnost Norsko x Švédsko x Finsko

Více se dozvíte v online přednášce a rozhovoru. Ve zkratce - není jednoduchá odpověď a obrovskou roli hraje počasí a termín (ještě začátkem března jsem zažila -35 stupňů, od půlky dubna už zase hrozí výrazná obleva). Ve všech zemích jsou úseky jednoduché a náročnější. Trasy Norskem a Švédskem vedou většinou nad hranicí lesa, takže není problém boření (sníh je utemovaný) nebo rizika propadnutí do vody. O to větší nepříjemností může být vítr. Na případné prudší úseky pomůžou pásy a na tvrdší povrch jsou vhodné kovové hrany. Ve Švédsku jsou některé cesty značené (Kungsleden a vše kudy jezdí skútry), v Norsku zimní značení neexistuje vůbec. V lesnatém Finsku je podstatně častější "hlubočák". Úplně největší svízel představují kaňony a údolí řek, tedy kombinace prudkého svahu, kamenů, převějí, vody, vegetace (obvykle nutnost překonat řeku). Ve Finsku je kaňonů více, ale samozřejmě podle konkrétní trasy řeka v hlubším údolí v cestě být může a nemusí kdekoli. O takových místech víme dopředu a bereme v úvahu při plánování. V jakémkoli složitějším terénu je klíčová dostatečná plocha lyže proti boření, stoupací pásy (stromečkovat v prašanu se zátěží moc dobře nejde) a správně sbalené saně (co nejníž těžiště). Pokud je na trase nějaký prudší úsek, snažím se plánovat tak, abychom ho šli do kopce (často jde vyjít bez lyží). Zatímco za nejjednodušší bych označila pohoří Pallastunturi (Finsko), sem není problém vyrazit i na klasických běžkách do stopy. Naopak NP Urho Kekkonen kam se mnozí vydávají napoprvé může zaskočit právě hlubočákem, rozlámanými ledy na řece i poodtátým jezerem (past pod sněhem). Ve Švédsku je nejjednodušší Kungsleden mezi Abiskem a Nikkaluoktou, na celé trase je prudší sotva kilometr (v otevřeném údolí, žádné překážky, mírnější modrá sjezdovka), nepříjemností může být jen vítr. Začátečníkům radím tento úsek Kungsleden jet směrem na sever, aby nejdelší vzdálenost mezi chatami (22 km) měli z kopce a tím vyjde směrem do kopce i ten jediný prudký úsek do nejvyššího sedla. Specifický problém který může zaskočit kdekoli je bílá tma. Všechny přechody plánuji s časovou rezervou na počasí. Výhodou Švédska a Norska je relativně jednoduché posunutí noclehů o den, ve Finsku to u rezervovaných srubů nejde.

S respektem

Severské turistické infrastruktury si velmi vážím, a proto na přechodech, které pořádám, dbám na to, abychom dodržovali místní pravidla. Zaplatit i když na chatě není správce je samozřejmostí ačkoli to občas vyžaduje i poměrně aktivně pártat jak a komu se má zaplatit a zvítězit nad aplikacemi nebo si napsat o doplnění bankovních údajů pro zahraniční platbu. Nespíme plánovitě v nouzových chatičkách určených výhradně pro emergency situace (týká se např. shelterů na Kungsleden a dalších horských oblastech Švédska). Pokud jdeme na chaty kde místo nelze rezervovat, máme vždy záložní stany a pokud přijde někdo po nás, chatu v souladu s místními pravidly uvolníme. Dodržujeme povinnost použití vlastního povlečení. Neplánuji přechody po finských srubech určených výhradně pro jednotlivce na 1 noc. Respektujeme návštěvní řády národních parků (zákaz létání dronem - v Norsku již prý aktivně vyhládávají snímky z dronů na netu a pokutují, pořádání určitých typů akcí, zákaz splouvání některých úseků řek, pravidla pro rozdělávání ohně).

Brána Sareku, Námmatj a Skierfe

Proběhlo

nordkalottleden 2023

Šlo nás 6+1, celková cena dopravy (letenky, místní autobusy, vlak, taxíky), ubytování (hostely a chaty) a rozpočtené náklady na průvodce byla po finálním vyúčtování 27 000/os za 14denní akci. Za 12 lyžařských dní jsme ujeli 220 km včetně výletů na lehko během dvou volných dní. 

29.3-11.4.2023, let tam do Tromsö, zpět z Kiruny, celkem 14 dní vč. letů.

Přechod norsko-švédsko-finským pomezím po cestě Nordkalottleden z finského Kilpisjärvi Nordkalottleden neboli polární magistrále, resp. jejího úseku z finského Kilpisjärvi přes Treriksröset, dále převážně Norskem a cílem ve švédském středisku Björkliden / Abisko. Půjdeme po chatách s možností stanu podle vlastní preference. 

1. Den: Letecky Praha - Oslo - Tromsö (Norwegian), nocleh.

2. Den: Ranním autobusem do finského Kilpisjärvi. Na lyžích přejezd stejnojmenného jezera na Treriksröset neboli trojmezí Norska, Švédska a Finska a současně nejsevernější bod Švédska a nejsevernější trojmezí světa.

3. - 4. Den: Začneme vstupovat do opravdových hor, do masívu který připomíná žraločí zuby. Na výběr máme dvě varianty, Švédskem po magistrále Nordkalottleden na chatu Pältsa nebo Norskem přes Gappohyttu a dále sevřeným údolím Isdalen. Průchod Isdalenem možný jen za příznivých sněhových podmínek. Obě trasy se sejdou na chatě Rostahytta. Pokud půjde vše podle plánu a předpověď na další dny bude dobrá, můžeme se v této oblasti zdržet o den déle, na trase jsou celkem 2 rezervní dny.

5. Den: Dnes nás čeká stoupání na hřeben zhruba do 1000 metrů abychom večer zase sjeli na luxusně vybavenou chatu Daertahytta, 16 km.

6. Den: Přechod národního parku Övre Dividalen, nejdříve půjdeme rozlehlými pláněmi náhorní plošiny, na závěr sjezd do údolí Dividalen k chatě Dividalhytta, 30 km (zimní cesta). 

7. Den: Z údolí Dividalen budeme trvale mírně stoupat na náhorní plošinu k chatě Vuomahytta na břehu jezera vyhlášného na zimní rybaření a obklopené amfiteátrem hor.

8. Den: Dnešní etapa bude spíše odpočinková, na sedlo zbývá jen pár desítek metrů, pak už pojedeme pouze z kopce, podle řeky k chatě Gaskahytta, opět s jedinečnou atmosférou. Vstupujeme do oblasti Innset.

9. Den: Opět nenáročný den, čeká nás asi 16 km po cestě projeté skútry víceméně po přehradě Altevatnet. Chata Altevatthytta leží nedaleko hráze přehrady, jediná dostupná i autem s nádherných interiérem. 

10.-11. Den: Dnes nás čeká další z etap s výraznějším převýšením, přechod náhorní planiny z které vystupují výrazné vrcholy, za dobrých podmínek uvidíme i ledovce. Pohybovat se budeme v národním parku Rohkunborri. Nocleh na poslední norské chatě, Lappjordhytta. Teoreticky můžeme dojít i až na chatu švédskou. Můžeme zde zůstat dvě noci (pokud půjde v předchozích dnech vše hladce, tedy nikde nás nezdrží počasí, tak máme jeden rezervní den).

12. Den: Poslední etapa přes jezero Torneträsk na nádraží v lyžařském středisku Björkliden, případně lze dojet do o něco vzdálenějšího Abiska a shlédnout zdejší známou soutěsku. Odjezd vlakem do Kiruny.

13.-14. Den: Druhý rezervní den strávíme buď na trase nebo v Kiruně, možná návštěva Icehotelu, zajímavosti o místním železnorudném dole (největším podzemním rudném dole světa, 2023 objeveno nové obrovské ložisko) a s ním souvisejícím stěhováním města

Odlet do Prahy přes Stockholm a Brusel (SAS).

Na většině norských chat je možnost nabíjení na 12V, chaty jsou na klíč. Trasa v zimě s výjimkou krátkých úseků není nijak značena. Podmínkou účasti je adekvátní vybavení (lyže, pulky), obojí je možné zapůjčit a zodpovědné zhodnocení fyzické i psychické kondice. 

Kungsleden Kvikkjokk - Nikkaluokta 2022

(Proběhlo v dubnu 2022 - FOTOGALERIE)

Zveme vás na atraktivní běžkařský přechod zasněženými velehorami švédského a Laponska. Těžko lze nalézt v Evropě dramatičtější krajinu sjízdnou na běžkách. Přesvědčíte se, že zdejší hory nabízejí fantastické výhledy alpínského charakteru, ale davy turistů sem stále ještě nedorazily. Zažijete atmosféru polárních expedic a romantiku odlehlých horských chat. Na trase budeme potkávat psí spřežení a užijeme si sauny uprostřed divočiny. Budeme-li mít štěstí, budeme večer od praskajících kamen pozorovat polární záři. Výhodou dubnového termínu je již dlouhý den, setmí se pouze asi na pět hodin.

Zamíříme na střední část populární švédské královské cesty Kungsleden, na pomezí národních parků Sarek a Stora Sjöfallets. Ačkoli se nevydáme do centra NP Sarek, kde nejsou chaty, projdeme známou Bránou Sareku u chaty Aktse s trojicí ikonických skalních útvarů. Potkáme zde pověstného losa? Kromě posledních dvou dnů bude trasa mimo oblasti, kde se v zimě pohybuje větší množství turistů. Třikrát nás čeká výraznější stoupání, za které ale budeme odměněni dalekými výhledy, nejznámější z nich bude vrchol Skierfe odkud spatříme mohutné údolí Rapadalen a hory Sareku. Výhled odtud bývá označován za nejhezčí v Evropě.

Nocovat budeme na chatách švédského turistického klubu. Jde o romantické ubytování bez elektřiny. Některé chaty jsou vzdáleny za dobrých podmínek na délku polodenního pochodu, takže zbytek dne si užijeme krásnou zimní přírodu a lyžování nalehko v jejich okolí s možností výstupů na jednodušší vrcholy. Na chatách je správce, zhruba na každé druhé chatě je v ceně ubytování sauna. Pokud raději spíte ve stanu, na chatách je možné zaplatit jen využití zázemí chaty (využití kuchyně, sauny), ale přespat venku, čímž i ušetříte.

Program:

1. den: Letecky Praha – Stockholm – Kiruna, ubytování v hostelu.

2. den: Vlakem a autobusy do osady Kvikkjokk (350 km).


3. den: Vyrazíme po magistrále Kungsleden k první chatě Pårte. Nastoupáme první výškové metry hlubokými severskými lesy a překonáme první jezera. 


4. den: Dnes začneme vstupovat skutečně do hor, překročíme hranice NP Sarek. V závěru dne nás čeká jezero Laitajaure přezdívané Brána Sareku s charakteristickými štíty Skierfe, Námmajt a Tjahkelij. Večer sauna.

5. den: Hned po ránu se trochu spotíme výstupem od jezera do hor. Za hezkého počasí se od saní na lehko vydáme na nejznámější švédskou vyhlídku Skierfe na údolí Rapadalen a hory centrálního Sareku. Poté budeme pokračovat sjezdem a přes jezero dorazíme na další chatu Sitojaure.

6. den: Dnes nás čeká nejprve rovinatý úsek zakončený prudším sjezdem k chatě Saltoluokta. Na západě budeme mít výhledy ještě na Sarek, poté do parku Stora Sjöfallets. Nocleh na chatě Saltoluokta, romantická historická chata má elektřinu a hotelový komfort, sauna s výhledem na jezero.

7.den: Ráno přejedeme na lyžích jezero a poté se popovezeme kousek autobusem k chatě Vakkotavare, Kungsleden je v tomto místě přerušena přehradou. Úvodní stoupání od přehrady nám dá opět zabrat. Pokračovat budeme pláních na chatu Teusajaure. Za dobrého počasí budou v tomto úseku opět nádherné výhledy na NP Sarek. Na chatě je opět sauna.

8. den: Dnes nás čeká překonání dalšího hřebene mezi dvěma jezery, ale za to budeme muset urazit jen 9 km. Cílem bude chata Kaitumjaure u stejnojmenného jezera. Večer opět možnost sauny.

9. den: Dnes půjdeme známým údolím Tjåktjajakka a dojdeme na chatu Singi na dohled od sámské vesnice. Zde se poprvé pravděpodobně setkáme s větším počtem turistů. Bude tu maxipsice Simba?

10. den: Hlubokou soutěskou, ze které lze zahlédnout i vrchol Kebnekaise (2100) se vydáme na východ na chatu Kebnekaise Fjällstation. Chata pod Kebnekaise je hotelového charakteru s elektřinou, je zde sauna. V případě dobrého počasí a sil odpoledne možnost vystoupat k chatě Tarfala, odkud je atraktivní pohled na vrchol a ledovce Kebnekaise.

11. den: Posledních 19 km do sámské osady Nikkaluokta, autobusem do Kiruny. V případě zájmu je tento poslední úsek možné jet i sněžným skútrem, platba na místě.

12. den: Odlet přes Stockholm do Prahy.