Jak vybrat expediční batoh

Kritéria výběru batohu

Batohů jsou na trhu stovky, jak vybrat? Každý máme jiné preference, uvedu tedy svá kritéria:

  • objem, na 2týdenní trek do hor se neumím sbalit pod 65l, spíše 70l. Rozhodně lepší mít trochu volného místa když je třeba vzít lyžáky, mačky, helmu nebo víc jídla než batoh čímkoli ověšený. Do letadla by mělo být vše uvnitř, včetně holí, stanu, cepínu - snížíte riziko ztráty a poškození jak vašich věcí, tak spolucestujících. Samonafukovačka zvenku si zas říká o propíchnutí, stačí jeden šípkový keř.

  • zádový systém musí bezpodmínečně sednout. Nic není důležitější, zkuste si batoh již v obchodě naložit třeba stany. Vyzkoušejte i jak vám sedne na schodech, při stoupání jsou záda v jiné poloze. Zádový systém byl měl být stavitelný a odpovídat vaší výšce. Pokud očekáváte, že budete nosit batoh na zádech s helmou, vyzkoušejte batoh s ní.

  • posuvné víko - už nikdy si nekoupím batoh, který by měl víko napevno přišité k zádům, takže by nešlo posunout při větším naplnění batohu. Posunem víka se dá získat až 10l na objemu a není nic horšího než když se vám věci tlačí za krk.

  • kapsa ve víku zevnitř na zip - také nutná podmínka. Je to jediná kapsa, kam lze ve velkém batohu bezpečně uložit doklady pokud se pohybujete někde v davu apod. A určitě je odtud ani neztratíte při vyndavání něčeho jiného, prostě bezpečná kapsa na doklady.

  • Vyhýbám se batohům, které mají velký zip do hlavní komory v čele batohu. Sebelepší zip se může rozbít a na delší cestě nebo v divočině bych to zažila velmi nerada. Když už, tak raději "konvexní" verzi zipu, která by v případě poruchy byla trochu lépe řešitelná (věci by se sypaly jen po stranách, ne všude). Zip zvyšuje i cenu a hmotnost, ale většina batohů je v současné době má. Výhodou může být pro cestovatele, kteří se pohybují spíše po městech a hostelech, kufrové balení je komfortnější.

  • hmotnost (srovnávat včetně pláštěnky)

  • odolnost - moderní ultra light materiály jsou lehčí, ale dost na úkor odolnosti. Síťky aspoň u mě nepřežijí dlouho (rychle díra o skálu, houští). Hodně zabrat dostávají batohy v letadlech a jakékoli dopravě v chudších zemích. Takové cpaní batohů pod zadní sedačky v mikrobusu (maršrutky), kde vzadu není nákladní prostor, ale ze sedaček trčí různé šrouby a nevyhnete se mu nebo cestování na střeše, odlehčené materiály a síťoviny nevydrží. U ultralight batohů se nepočítá ani s vysokým zatížením a garantují nosnost např. jen do 16 kg, ale já batoh občas naložím na 25 (minimálně do letadla) a přes 20 kg nosím běžně.

  • šikovné, ale ne nutné: reflexní prvky, odnímatelné víko, které jde použít jako malý batůžek (většinou je třeba popruh navíc), píšťalka, kapsičky na bederáku, vhodně popruhy na věci, které budete chtít na batoh připínat (stan, karimatka, lyže, sněžnice, hole, cepín, lahev). Příjemné je, když se do vrchní kapsy dá sáhnout aniž by bylo nutné batoh sundat ze zad - nosím tam foťák.

  • Pokud bych vybírala menší batoh do 50l, tak bych se pokusila dostat do rozměrů příručního zavazadla, tedy záda do 55 cm, resp. aby na těch 55 šla nacpat. Rozměr boxu v letadle nad sedačkami v tom kratším směru je taky o trochu víc.

Recenze batohu Fjällräven KEB 72 W

Batoh Fjällräven KEB 72 W splňuje většinu výše uvedených požadavků, snad jen s výjimkou vyšší hmotnosti, ale ultralight výrobek by bohužel podmínky, do kterých nejčastěji jezdím, moc dlouho nevydržel. Zpracování je skutečně velmi precizní, materiál pevné plátno s vodoodpudivou úpravou, které působí velmi odolně a trvanlivě na mnoho let, zádový systém opravdu pohodlný i při delším nošení a vyšší zátěži (nad 20 kg), výztuhy nosného systému jsou dřevěné. Prostorové řešení je trochu netradiční, hlavní komora je pouze jedna, což je u batohu s objemu přes 70 l ne zcela obvyklé, ale jde si zvyknout, přístup do komory je i zespodu a šikmým zipem na boku, ale chybí oddělující přepážka. Velmi příjemná a originální je obrovská čelní kapsa na zip, kam se vejdou všechny věci, které je třeba mít po ruce a vejde se sem i formát A4. Víko je posuvné, lze i zcela odepnout a vzít např. do autobusu k sobě, má kapsu z vnitřní i vnější strany, do vnější dokáži sáhnout i s batohem na zádech (šikovné na foťák). Boční kapsy na lahve, které má většina současných batohů síťované, jsou z pružného materiálu z větší části překryté pevnou ochrannou látkou a lze je velikostně upravovat nebo využít na upevnění lyží. Boční stahovací popruhy jsou dostatečně dlouhé na připevnění karimatky, stanu apod. Pláštěnka je příslušenstvím batohu, nápis je z reflexní barvy. Batoh s nasazenou pláštěnkou mi ani ve švédských lijácích nepromokl.

plusy: velmi pohodlný zádový systém (ve srovnání s čímkoli co jsem měla předtím), kvalitní zpracování a odolný materiál, velká přední kapsa na zip - vše potřebné stále po ruce, uvnitř jsou ještě malé bezpečnostní kapsičky např. na doklady, dobré řešení vnějších bočních kapes, elegantní střídmý design a příjemný ekologický materiál

mínus: vyšší hmotnost (cena za trvanlivost materiálů), hlavní komora bez přepážky


Batoh na test poskytla firma Fjällräven.