Expediční strava

Expediční strava

Téma stravy na delších výpravách ven a do hor je nekonečné. Pokud se chcete vyhnout prefabrikátům "Vitana vaří za vás", minimalizovat odpad, nést co nejnižší hmotnost a případně máte ještě nějaké dietní omezení nebo trochu mlsný jazyk, možnosti se zužují a možná přijde vhod pár tipů:

  • dbejte na pestrost, patnáctý den to samé je na zešílení a myslete i na to, že energetický výdej venku je mnohem větší než doma
  • pokud to chcete jednoduše a neřešíte tolik cenu, pak pravděpodobně sáhnete po hotových sušených jídlech jako Lyofood, Travellunch a Adventure Menu (nejlepší reference slýchávám na Lyofood), kdo šetří každý gram a nechce nést odpad, může si obsah sáčků doma přesypat do lehčích pytlíků a pak zalívat v ešusu
  • skoro vše jde usušit i doma svépomocí, třeba i salámy, experimentujte
  • velmi pohodlně sušit jde i mražená zelenina, přímo z pytlíku lze vysypat do sušičky např. zelené lusky (uděláte je pak na špeku s bramborovou kaší), mrkev, směs na "Čínu", velmi dobře se suší i červená řepa či celer
  • co nechcete dělat sami, lze koupit, sušená zelenina se osvědčila z eshopu https://www.profikoreni.cz/ (doporučuji zejména papriku, rajčata, špenát). Další obchod s omezenějším sortimentem, ale s kamennými prodejnami v Praze je Svět oříšků, mají sušený česnek, cibuli a kořenovou zeleninu.
  • bramborovou kaši z pytlíku, rýži a těstoviny zná každý, prostřídat lze s pohankou, červenou čočkou, rýžovými nudlemi. Pokud vám něco nechutná ani doma, neberte si to na delší cestu na každý den.
  • sušené maso, nejlépe hovězí vydrží téměř neomezeně dlouho a je vynikajícím zdrojem bílkovin i základem večeře. Lze vyrobit doma nebo zakoupit (Jerky jsou předražené, drobní zemědělci dodávají levněji). Prostřídat doporučuji se slaninou, špekem a tyrolskou šunkou. Z Islandu vozím sušené ryby, v Kiruně (asi i jinde v Laponsku) jde od Sámů koupit sušeného soba a nevyjde o moc dráž.
  • další univerzální potravina je tvrdý sýr, nejlépe balený po menších vakuovaných kusech, začne později plesnivět
  • gurmánská varianta sýra, která výrazně zlepší chuť každého jídla je parmezán. Lze koupit již přímo strouhaný v zipovacích sáčcích a vydrží i déle než klasické tvrdé sýry. Jídla posune o úroveň výš a stačí ho velmi málo.
  • čokoláda, oříšky, sušené ovoce
  • proteinové a raw tyčinky, i ty lze vyrobit doma
  • nepodceňte množství čaje a nezapomeňte na sůl a nějaké koření
  • na snídaně jsou ideální instantní zalévací kaše, různé druhy na střídání. Některé drogerie mají lepší sortiment než supermarkety.
  • pokud si chcete jednou dopřát něco "lepšího", i v terénu dokážete vykouzlit palačinky či lívanečky z prášku, na sladko s borůvkami nebo na slano se sušeným špenátem a parmezánem
  • za každou cenu se vyhýbejte instantním jídlům s glutamátem, pád dní to jíst jde, ale pak se vám to velmi znechutí.
  • v ruskojazyčných zemích bývá možné koupit slazené kondenzované mléko (ekvivalent našeho Salko) ve šroubovacích sáčcích. Uděláte z něj puding, slazený čaj či kávu (sáček na fotce).
  • mějte jídlo rozpočítané po dnech a rozdělené do sáčků (třeba rýži už naváženou na jednotlivá jídla), aby se vám nestalo, že po týdnu dojdou zásoby. Šikovná je i tabulka, kde máte rozpis a postupně škrtáte a kontrolujete.