Letecká doprava

Triky s létáním a na co si dát pozor

  • Trpíte na bolestmi uší při startu a přistání? Pomoc je jednoduchá, zacpěte si nos a prodýchněte do něj, tlaky se vyrovnají.
  • Létáte často? Pak se vyplatí zřídit si účty bonusových programů aerolinek, které využíváte častěji. Vyjma nízkonákladových společností je většina společností v Evropě v jedné ze tří hlavním aliancí: Star Alliance, Sky Team a Air One. Body si vzájemně započítávají. Je lhostejné, zda letíte soukromě či pracovně nebo ve skupině s cestovní kanceláří, míle či body vždy získává cestující na svůj účet.
  • Pití po příletu. Pokud letíme někam, kde nevíme zda bude pitná vodovodní voda, přiletíme tam v noci, nebudeme mít vyměněné peníze apod., vždy si dáváme do odbaveného zavazadla lahev s vodou. Při odletech z terminálu 2 (Praha) lze naplnit vodu až za bezpečnostní kontrolou, stačí pronést prázdnou lahev (na jedničce nikoli, kontroly jsou až na gatech, za nimi již voda není).
  • Cenově přijatelná restaurace na letišti Praha je v 1. patře nad spojovací chodbou mezi terminály 1 a 2. Využívají ji hlavně zaměstnanci, ale je přístupná veřejnosti. Pokud na poslední chvíli potřebujete suvenýr z Prahy, pohlednice koupíte na poště v téže chodbě za lidové 3 Kč/ks.
  • Zavazadla navíc. Pokud máte nadpočetné zavazadlo a víte to již při rezervaci, vyplatí se někdy zapátrat zda není výhodnější místo doplatku za zavazadlo, koupit rovnou vyšší tarif, který obsahuje dvě zavazadla. Někdy můžete ušetřit a případně současně získat přístup do lounge nebo více bodů. Co však platí téměř vždy, že zavazadlo navíc je nejdražší přímo na letišti. Možnost dokoupit předem často končí 24h před odletem. Společnosti se značně liší v přístupu ke sportovnímu vybavení, zda je účtují jako klasické nadpočetné zavazadlo nebo jako zcela speciální za vyšší cenu, týká se zejména lyží, lodí, surfů apod. Často platí, že aerolinka země, kde je sport hojně rozšířen má daný typ vybavení zvýhodněn. Pokud letíte za sportem, porovnávejte ceny aerolinek včetně kompletní výbavy.
  • Přístup na letiště. Bezpečnostní kontroly pro samotný vstup do letiště jsou na mnoha místech. V některých rozvojových zemích je však i vstup do prostoru letiště podmíněn vytištěnou letenkou. Místní úřady tím brání vstupu nižších či problematických sociálních vrstev. Malá letiště a v tomto případě i evropská zase mohou překvapit tím, že nejsou otevřená 24 h denně, ale otvírají třeba až 90 min před prvním ranním odletem (tak to funguje i v Kiruně). Při -30 je taková hodina před zamčeným letištěm docela dlouhá, natož noc. Zavírá se obvykle 30 min po posledním večerním příletu.
  • Náhrady. Ve zkratce, náhrady za zpoždění jsou vysoké částky, za zavazadla malé, proto někdy letecká společnost vědomě nechá odletět spoj, do kterého nepřeložila zavazadla jen aby byl načas a vám to způsobí mnohem víc komplikací. Tomu nemáte šanci zabránit, jen si k sobě vzít nejnutnější věci na přežití. Dolů zásadně nepatří klíče od domova nebo auta, drahé věci a oblečení potřebné na očekávanou teplotu v destinaci. Maximální výše odškodnění za ztracené zavazadlo většinou nepokryje cenu outdoorové výbavy (odpovídá spíše běžnému obsahu kufru). Pokud jde o náhradu za zpoždění, tak jsou stanoveny fixní částky, ale leteckou společnost už nezajímá jaká vám skutečně vznikla související škoda. Odškodnění za zpoždění se vztahuje na všechny lety, které realizují letecké společnosti se sídlem v EU nebo které začaly v EU. To tedy znamená, že pokud poletíte z Prahy do Moskvy, tak na cestě tam dostanete odškodnění za případné zpoždění ať poletíte s kýmkoli, ale na zpáteční cestě od ČSA ano (má sídlo v EU), ale od Aeroflot nikoli (sídlí v Moskvě), nebyl to tedy let začínající v EU ani letecká společnost se sídlem v EU.
  • Transfer: Našli jste levnější variantu letu pokud koupíte dvě nezávislé letenky? Snaha ušetřit se může velmi nevyplatit, pokud vám návazný let uletí, je to zcela váš problém. Někdo uvažuje tak, že pokud bude mít na přestup alespoň čas, po kterém má již nárok na odškodnění, tak z něj případně novou letenku uhradí. Zvažte však, že většina zpoždění není vinou letecké společnosti, takže v případě zpoždění z důvodu počasí, přetížení letiště apod., kompenzaci nedostanete.
  • Vynechání segmentu: Koupili jste super levnou letenku, ale cesta začíná někde, odkud se vám to nehodí? (Příklad: Londýn - Praha - Moskva). Logicky vás napadne, že let začnete až v Praze. Pokud však nenastoupíte první segment, propadá celá letenka, v Praze již nenastoupíte. Možné je vynechat pouze poslední segment (pokud nemáte odbavené zavazadlo).
  • Nákup letenky u přeprodejce: stává se, že u provizního prodejce (firmy jako kiwi.com, gotogate, momondo a další) letenku najdete levněji (prodejce vám vyhodí např. skyscanner), ale jak se říká "nechci slevu zadarmo". Vystavujete se rizikům že budete mít nevědomky tarif bez zavazadel, dalším poplatkům za jakoukoli změnu kromě poplatků letecké společnosti a různým trikům s kurzovými rozdíly. Těch pár stovek oproti stejné letence přímo u aerolinky za to často nestojí. Často se vyplatí nastavit pro platbu měnu země, ve které má aerolinka sídlo nebo si ceny v eurech a dalších měnách srovnat.

I letiště může být příjemným romantickým místem, Kittilä, Finsko.

Lounge (bývalé letiště Istanbul Atatürk). K dispozici bývá i sprcha.

Zakázané předměty v letecké přepravě

  • Je něco, co nesmím dát do odbaveného zavazadla? Ano, hořlaviny. Z běžných věcí se to týká repelentů (rozhodující je piktogram hořlaviny), zapalovačů, sirek, baterií a akumulátorů. Baterie, akumulátory, sirky a zapalovače je však možné přepravovat na palubě v příručním zavazadle. Repelent přepravit nelze vůbec stejně jako plynovou kartuši! Zapomenutí čehokoli z těchto věcí může vést k rozbalení zavazadla pracovníky letiště ve vaší nepřítomnosti.
  • Cesta pouze s příručním zavazadlem: Podle mezinárodních předpisů by měl být povolen nůž s čepelí do 6 cm (a šíře 1,3 cm), což splňuje klasická rybička, kterou stále lze koupit. Prozatím vyzkoušeno na letišti v Praze (tady se jen znale usmáli), v Istanbulu, Muscatu a Stockholm Skavsta a všude bez problémů. Vzhledem k ceně cca 90 Kč by zabavení zas nebyla taková tragédie. Stan řešíme tak, že nebereme kolíky a v prvním železářství koupíme hřebíky, které před odletem vyhodíme. Tyčky také nikdy problém nebyly. Trik s lahví: díky tomu, že do BPA-free lahví lze lít vroucí vodu, ušetříme nádobu a objem lze vyplnit dalšími věcmi. U aerolinek s malými příručkami (Ryanair, Wizzair) oceníte jakýkoli ušetřený objem.