Aktuální varování

Výběr z aktuálních zpráv a varování v horách švédského Laponska


Absence lodi či mostu může znamenat nepřekonatelné / nebezpečné místo a zacházku i o několik dní!

Informace je možné se mnou konzultovat (služba příprava itineráře / vypravit se na průvodcovanou akci). 


2024:

20.2.2024 Přerušení železniční dopravy Abisko - Narvik z důvodu vykolejení nákladního vlaku (ve stanici Vassijaure). Zavedena náhradní autobusová doprava, do turisticky významné stanice Katterat přístupné pouze po železnici, se však nelze dostat. Trafikverket nesdělil termín kdy by provoz mohl být obnoven, přednost dostala nákladní doprava, předpoklad je, že do konce dubna bude osobní doprava mimo provoz.

22.1.2024 Oznámení letiště Kiruna o přerušení provozu 15. - 29.7.2024 z důvodu údržby přistávací dráhy.

5.1.2024 Další mrazový rekord na oficiální měřicí stanici SE hydromet. institutu ve Vittangi (Kiruna kommun) -44.6. Vittangi také drží nejnižší měsíční průměrnou teplotu -27,2 (únor 1985).

3.1.2024 Extrémní mráz

Teploty pod -40 st v celém Norrbottenu (rekord -43,6), zcela zastavená železniční doprava od Umeå na sever.

2023:

15.12.2023 Zásadní změny v horách Jämtlandu

Sámské komunity se začaly důrazněji ohrazovat proti nárůstu počtu turistů a intenzity dopravy (zejména zásobovacích vrtulníků) a ze situace viní STF. Sámové požadují úplné zrušení několika chat - opravdu se bez náhrady ruší chata Gåsen (část budov přechází do vlastnictví Sámů, ostatní budou odstraněny), požadovali i zrušení velkých fjällstationen Sylarna a Blåhammaren. K tomu nedojde, ale obě chaty postupně zruší restauraci, sníží se počet lůžek a zkrátí zimní sezóna. Další požadavky byly zavření silnice k chatě Storulvån a dokonce omezení Allemansrätten neboli Ústavou garantovaného práva svobodného přístupu k přírodě. K tomu naštěstí nedojde. 

Podrobné informace najdete ve vyjádření STF a v dvojdílném dokumentu SVT (švédsky, dostupné i ze zahraničí).

Osobní pohled na věc: souhlasím s tím, že overturizmus je velký problém a je třeba nějaká forma regulace. Na druhou stranu STF je organizace s více než stoletou historií, hlavním cílem není zisk, chová příkladně a zajišťuje zázemí potřebné i pro bezpečný pohyb v horách. Argumentují i tím, že na dovolené lidi jezdit budou a pokud Švédům nebudou dobře přístupné švédské hory, alternativou jsou dlouhé lety na druhý konec světa. Přesto je přístup ve Švédsku v nejpopulárnějších horských oblastech kde jsou možné dálkové treky (myslí se tím ty propagované kde je rozvinutá infrastruktura - tedy severní úsek Kungsleden mezi Abiskem a Nikkaluoktou a Jämtland) už z mého pohledu příliš nakloněný komerci, turistům se vše příliš zjednodušuje a silný marketing míří i do zahraničí. Restaurace a hotelové ubytování v hloubi hor s nutností zásobování vrtulníky, to je problém chat Kebnekaise, Sylarna a Blåhammaren. Jezdí sem lidé za gastronomickým zážitkem, lidé, kteří by pokud by si museli vše donést a uvařit v ešusu, možná vůbec nepřišli. Nebo by je odradil suchý záchod a absence sprchy. Chaty mají smysl, ale jak mají vypadat? V Norsku je sice problém přelidnění také, koncentrace lidí řádově vyšší, ale soustředí se v podstatě na několik izolovaných míst, vždy v rámci jednodenní túry od silnice. Nikde více v nitru hor hotelové chaty nejsou, je podstatně méně značených cest (v zimě žádné), chaty jsou zamčené a žádné dálkové treky se nepropagují. Cizinců se díky tomu do hor na vícedenní přechody vydává podstatně méně. Vývoj v obou přelidněných oblastech Švédska v posledních letech skutečně překročil přijatelné meze, sleduji rostoucí počty zájezdů na Kungsleden postavené na nabídce komfortu chat, které jsou spíše hotely.

Požadavky Sámů, zejména pána hovořícího ve filmu jsou ale absurdní na druhou stranu - de facto říká tohle je naše země (pozemky jsou státní, Sámové mají pouze garantované právo využití pro sobí hospodářství), vy nás tu rušíte, tak chceme abyste zbourali chaty a vůbec sem nesměli. Allemansrätten je přitom naprostou podstatou demokracie Švédska, Norska i Finska. V podstatě to je jakoby se v ČR vlastníci lesů domáhali zákazu vstupu do lesů, který je zákonem garantován. Akceptovala bych nějaké omezení vstupu po dobu několika květnových týdnů, kdy se rodí mláďata. Podobně jako lze zakázat vstup do lesa, ale v odůvodněném případě a na nezbytně nutnou dobu. 

10.8.2023 - ukončeno 16.8.2023

Střevní infekce na chatě Kebnekaise, karanténa na chatách STF v úseku Abisko - Kvikkjokk 

26.6.2023

Povodní poškozené cesty a stržené mosty mezi Nikkaluokta a Kebnekaise

---

30.9 Jsou staženy vrtulníky ze sezónních základen

18.9 dojde k ukončení provozu sezónních převozů (Teusajaure, Sitojaure, Aktse)

Přehled lodní dopravy léto 2022

23.8.2022

Tarfala

Cesta z Kebnekaise fjällstation k oblíbené chatě Tarfala částečně ujela v důsledku eroze.

19.8.2022 

Odstranění sezónních mostů v okolí Ritsem (Suollagajåhkå, Rávdoajvve, Allakjågåsj och Áinnajohka) započne 25.9.

Mávás

V létě 2022 nebude existovat lodní doprava přes jezero Mávás (Arjeplog) přes které vede značená turistická trasa. Na místě nejsou k dispozici ani veslice

5.7.2022

Kungsleden / Sarek

Dorazilo další upozornění (prostřednictvím mobilní appky) ze severu Švédska a tentokrát se týká Kungsleden, 2. úseku (tedy mj. přístupu do Sareku). Z bezpečnostních důvodů nejsou a nebudou veslice přes Sitojaure! Háček je v tom, že z jižní strany se bez satelitního telefonu nelze dovolat a nechat se vyzvednout člunem, jediný signál je když se vyjde na hřeben nad Aktse, tj. asi 9 km zpátky! V létě má loď jakýsi jízdní řád, ale na sklonku podzimu to může už být velký problém. Obejít nelze, musíte akceptovat cenu kterou si řeknou a zaplatit hotově. Podrobná zpráva.


2.7.2022

Velmi vysoké vodní stavy ve švédských horách

V Laponsku (Norrbotten) jsou aktuálně vodní stavy, které neumožnily umístění některých mostů (mnohé jsou sezónní).

Naprosto extrémní stav je v části NP Sarek, podle snímku od místní vrtulníkové společnosti, se řeka z běžného stavu cca Vltavy proměnila tak v Dunaj v Bratislavě a údolí zcela zaplavila. Toto v článku nenajdete, ten řeší jen turistické cesty.